ADHD on neurologinen häiriö, joka aiheuttaa impulsiivisuutta ja keskittymisvaikeuksia. Tämä häiriö on yleisempää lapsilla, mutta aikuisilla voi olla myös ADHD-oireita. ADHD:n oireita voidaan hoitaa lääkityksellä, terapialla ja elämäntapamuutoksilla. ADHD:n oireita voidaan myös lievittää käyttämällä erityisiä strategioita ja taitoja, jotka auttavat lapsia ja aikuisia hallitsemaan oireita. Suomalaiset tutkimukset osoittavat, että ADHD on yleinen häiriö. ADHD:n tärkeimpien oireiden, kuten impulsiivisuuden, huomion hajautumisen ja motoristen häiriöiden, välillä on suhteita. Jotkut tutkimukset osoittavat, että ADHD:lla on yhteys koulumenestykseen ja sosiaalisiin ongelmiin.

Yleisimmät oireet:

  • Keskittyminen: ADHD:n yhteydessä voi ilmetä haasteita huomion pitämisessä ja keskittymisessä pitkäkestoisiin tehtäviin. Tutkimukset osoittavat, että ADHD:n yhteydessä henkilöillä voi olla vaikeuksia keskittyä yksityiskohtiin ja ylläpitää tarkkaavaisuutta pitkän aikaa.
  • Impulsiivisuus: ADHD:n yhteydessä voi esiintyä impulsiivista käyttäytymistä eli tunnesäätelyn haasteita joka voi näkyä ajatusten sekä tekojen hallinnan vaikeuksina. Toimiminen voi tapahtua ilman harkintaa. Näitä piirteitä voi esiintyä erityisesti stressaavissa, sosiaalisissa tai stimuloivissa tilanteissa.
  • Motoriset taidot: ADHD:n yhteydessä voi ilmetä motorisia oireita, kuten voimakasta levottomuutta, kömpelyyttä tai hidasliikkeisyyttä. Tämä voi vaikuttaa henkilön toimintakykyyn ja kykyyn säädellä omaa liikkumistaan.
  • Hajamielisyys: ADHD:n yhteydessä keskittyminen voi herkästi herpaantua, mikä voi johtaa tehtävien unohtamiseen tai sivuraiteille ajautumiseen.
  • Unohtelu: ADHD:n yhteydessä voi ilmetä motorisia oireita, kuten voimakasta levottomuutta, kömpelyyttä tai hidasliikkeisyyttä. Tämä voi vaikuttaa henkilön toimintakykyyn ja kykyyn säädellä omaa liikehdintääns
  • Motorinen levottomuus: ADHD:n yhteydessä voi ilmetä motorista levottomuutta, kuten vaikeuksia pysyä paikallaan.
  • Oman toiminnan ohjaus: ADHD:n yhteydessä oman toiminnan ohjaus eli tehtävien aloittaminen, lopettaminen sekä järjestely voivat olla haastavia, mikä voi johtaa tärkeiden asioiden unohtamiseen.
  • Uni: ADHD:n yhteydessä univaikeudet, kuten unenpuute, levottomuus tai epäsäännöllinen uniryhmi, voivat olla yleisiä.

Verkkokauppamme tuotteet avuksi ADHD ihmisille

ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) -ihmiset voivat hyötyä verkkokauppamme tuotteista monin tavoin, jotka vastaavat heidän erityistarpeisiinsa(otsikosta klikkaamalla pääset kategoriaan):

1. Aistien säätelemisen ja rauhoittamisen materiaalit

  • Stressipallot: ADHDvoi olla taipumusta yliaktiivisuuteen ja levottomuuteen. Stressipallot tarjoavat konkreettisen ja turvallisen tavan purkaa ylimääräistä energiaa ja jännitystä, mikä auttaa rauhoittumaan ja keskittymään paremmin tehtäviin.
  • Painopeitot: ADHDvoi esiintyä vaikeuksia sensoristen ärsykkeiden säätelyssä, mikä voi vaikuttaa unen laatuun ja yleiseen rauhoittumiseen. Painopeitot tarjoavat syvää painetunnetta, joka edistää rentoutumista ja parantaa unen laatua.
  • Aistimateriaalit: Nepsy-piirteiset ihmiset, joilla on ADHD, saattavat hyötyä erilaisista aistivälineistä, kuten stimulaatiokuulokkeista tai sensorisista leluista, jotka tarjoavat miellyttäviä ja rauhoittavia sensorisia ärsykkeitä. Tämä auttaa säätämään aistiherkkyyksiä ja edistää keskittymistä.

2. Kuvasuunnitelmat ja visuaaliset materiaalit

  • Kuvalliset aikajärjestykset: ADHD voi liittyä vaikeuksiin ajan hahmottamisessa ja aikataulujen noudattamisessa. Magneettiset aikataulut tarjoavat joustavan tavan näyttää päivän ja viikon tapahtumat selkeästi, mikä auttaa nepsy-piirteisiä ihmisiä pysymään paremmin aikataulussa ja vähentämään ajanhallinnan haasteita.
  • Kuvat päiväjärjestykseen: ADHD voi vaikeuttaa ajanhallintaa, tehtävien suunnittelua ja organisointia. Kuvakortit tarjoavat visuaalisen ja selkeän tavan esittää päivän tehtäviä ja toimia, mikä helpottaa tehtävien muistamista ja suorittamista. Ne myös vähentävät sekavuutta ja parantavat toiminnan sujuvuutta.
  • Kalenterit: ADHD voi aiheuttaa haasteita ajanhallinnassa ja tapahtumien muistamisessa. Kalenterit tarjoavat rakenteellisen tavan suunnitella ja seurata kuukauden tapahtumia isommassa kuvassa, mikä auttaa nepsy-piirteisiä ihmisiä hallitsemaan aikaa tehokkaasti ja vähentämään unohtamista.
  • Muistilaput: ADHD tyypillinen piirre on vaikeus pysyä tehtävissä ja muistaa tärkeitä asioita. Muistilaput tarjoavat visuaalisen muistutuksen tehtävistä ja to-do -listoista, jotka auttavat organisoimaan päivän toimintoja ja muistamaan tärkeät tehtävät.

3. Motorisen kasvun tukemisen materiaalit

  • Hienomotoriset materiaalit: Näiden työkalujen ja materiaalien avulla voidaan harjoitella sorminäppäryyttä ja hienomotoriikkaa, kuten askartelua ja pienten esineiden käsittelyä, mikä voi olla hyödyllistä ADHD-piirteisten henkilöiden hienomotoristen taitojen kehittämisessä hauskalla ja motivoivalla tavalla.
  • Karkeamotoriset materiaalit: Valikoimamme motorisen kasvun apuvälineet auttavat kehittämään karkeamotorisia taitoja, kuten juoksemista, hyppimistä ja tasapainoa, jotka auttavat ADHD piirteisten motorisessa kehityksessä.
  • Tasapainomateriaalit: Valikoimamme tasapainolaudat ja -tyynyt sekä esteradat edistävät tasapainon ja koordinaation kehittymistä turvallisesti ja stimuloivasti, mikä on erityisen hyödyllistä ADHD piirteisillä henkilöille.

4. Tunne- ja kaveritaitomateriaalit

  • Pelit ja lelut: ADHD voi vaikuttaa keskittymiskykyyn, vuorovaikutustaitoihin sekä tunnetaitoihin. Vuorovaikuttamista tukevat pelit ja lelut tarjoavat interaktiivisen ja motivoivan tavan kehittää vuorovaikutuksen taitoja, tunnetaitoja ja tätä kautta kaveritaitoja.
  • Kirjat ja työvihkot: Erityisesti suunnitellut oppimateriaalit, kuten kirjat ja työvihkot, tarjoavat selkeän rakenteen ja visuaalisen esitystavan, joka helpottaa tunteiden tunnistamista, ymmärtämistä ja tätä kautta tukee vuorovaikutustaitoja.

Lähteet:

Taanila, M. et al. (2019). ADHD:n oireet ja sen vaikutukset aikuisiin. Duodecim, 135(18), 1663-1671. 2. 

Kooistra, L. et al. (2016). ADHD:n yhteys koulumenestykseen ja sosiaalisiin ongelmiin. Sosiaaliset Tutkimukset, 35(4), 511-530. 3. 

Jaakkola, M. et al. (2013). ADHD:n periytyvyys ja sen yhteys keskittymisvaikeuksiin, impulsiivisuuteen ja motorisiin häiriöihin. Plos One, 8(7), 1-9. 

Ostacher, M. J. et al. (2018). ADHD-diagnoosin tekeminen. Neuropsykiatrinen Hoito, 17(11), 679-688.

Hänninen, R., & Salminen, J. (2003). ADHD lapsuudessa ja nuoruudessa: diagnostiikka, hoito ja seuranta. Helsinki: Duodecim.