Neuropsykiatriset piirteet

Neuropsykiatriset piirteet

Pohdinnoissani neuropsykiatriset piirteet ovat jossain diagnoosin ja luonteenpiirteen harmaassa rajamaastossa kulttuuristen erojen ympäröimänä. Sukulaiseni Eurasta sanoivat hyvin, että heillä päin jokainen Pohjois-Karjalalainen nuori saisi ADHD-diagnoosin ja siinä on vinha pointti. Tempperamentti ja impulsiivisuus ovat synnynnäisiä ominaisuuksia ja hyvä kysymys kuuluukin, että milloin persoonallisuuden piirteestä siirrytään diagnoosin puolelle. Serranon perhe – sarjaa katsoessa voi miettiä, että miten sellainen kehollisuus ja tempperamenttisuus esimerkiksi näyttäytyisi Suomen käyttäytymiskulttuurissa.

Virallisesti kehitykselliset neuropsykiatriset piirteet ovat oireyhtymiä, jotka aiheuttavat ongelmia aivojen toiminnassa ja aiheuttavat psykiatrisia, kehityksellisiä sekä motorisia ongelmia. Nämä sairaudet voivat esiintyä syntymästä saakka tai kehittyä myöhemmin elämässä.

Neuropsykiatriset piirteet:

1. Autismi – Autismikirjon häiriöt on neuropsykaitrisia häiriöitä, jotka ilmenee jo varhaislapsuudessa. Ne vaikuttaa lapsen kykyyn ymmärtää ja reagoida ympäristöönsä. Autistisille henkilöille tyypillisiä piirteitä ovat keskittymisvaikeudet, kommunikaatio- ja sosiaalisten taitojen puutteet, sekä toimintaan ja ajattelutapaan liittyvät poikkeavuudet.

2. Asperger – Aspergerin oireyhtymä on yksi autismikirjon häiriö, joka vaikuttaa sosiaaliseen käyttäytymiseen ja kykyyn ymmärtää sosiaalisia suhteita. Aspergerin oireyhtymä on usein lievempi oireilultaan kuin autismikirjon häiriöt. Aspergerin oireyhtymään ei yleensä liity puutteita kielen ja kommunikaation alueilla, mutta henkilö voi olla erityisen taitava matemaattisilla aloilla ja erikoistunut tiettyihin aiheisiin.

3. ADHD – (Kehityksellinen tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriö) on yleinen neuropsykiatrinen häiriö, joka ilmenee lapsuudessa. ADHD:ssä havaitaan poikkeavaa herkkyyttä, väsymystä, mielentilan vaihteluita, keskittymisvaikeuksia, liikunnallista ja emotionaalista ylikuormittuneisuutta sekä joissain tapauksissa ärtyisyyttä ja impulsiivisuutta.

4. ADD – (Kehityksellinen tarkkaavaisuuden häiriö) on yleinen neuropsykiatrinen häiriö, joka ilmenee lapsuudessa. ADD:llä on samoja oireita kuin ADHD:llä. ADD:ssä ei ole hyperaktiivisuutta, vaan oireet ilmenevät huomion puutteisuutena, huomion hajanaisuutena ja impulsiivisuutena.

5. Touretten oireyhtymä – Touretten oireyhtymä on neuropsykiatrinen häiriö, joka ilmenee lapsuudessa ja jolle on tyypillistä ehdollistetut tic-oireet, joita esiintyy yleensä pään, niskan, hartioiden ja raajojen alueilla. Touretten oireyhtymään liittyy usein myös kielioireita, kuten sanojen toistamista ja liioittelua. 

6. Dysfasia – Dysfasia on neuropsykiatrinen häiriö, joka ilmenee lapsuudessa ja vaikuttaa kielen ja puheen kehittymiseen. Dysfasiassa havaitaan puheen tuottamiseen liittyviä vaikeuksia, kuten puheen tuottamisen epäsäännöllisyyttä, puheen selkeyden puutetta ja lauserakenteiden epätäydellisyyttä. 

ADD (Attention Deficit Disorder) ja Aspergerin oireyhtymä poistuivat virallisista diagnooseista Suomessa vuonna 2016, kun uusi diagnoosijärjestelmä, ICD-11, otettiin käyttöön. Uudessa järjestelmässä ADD ja Aspergerin oireyhtymä yhdistettiin yhdeksi diagnosoinnin alle, joka tunnetaan nimellä ADHD ja muut kehitykselliset tarkkaavuushäiriöt. Tämä muutos perustui uusiin tieteellisiin tutkimuksiin ja kansainvälisiin suosituksiin. Tämän muutoksen tarkoituksena oli parantaa diagnoosin tarkkuutta ja varmuutta sekä helpottaa hoitoon pääsyä ja hoitoprosessia.

Neuropsykiatrinen valmennus voi auttaa monia neuropsykiatrisia häiriöitä, kuten autismia, ADHD:tä ja muuta lääketieteellistä diagnoosia. Valmentajan avulla voi tunnistaa ja ymmärtää oireita sekä löytää yksilöllisiä ratkaisuja ja toimintatapoja oireiden hallitsemiseen. Valmentaja voi auttaa yksilöä selvittämään omaa käyttäytymistään, löytämään tavoitteita ja vahvuuksia, sekä kehittämään sosiaalista vuorovaikutusta. Neuropsykiatrinen valmennus voi olla hyödyllistä neuropsykiatristen häiriöiden oireiden hallinnassa ja elämänlaadun parantamisessa. 

Lähteet:

Autismi- ja Aspergerliitto ry. (2020). Autismin ja Aspergerin ymmärtäminen. Helsinki: Kirjapaja. 

Autismi- ja Aspergerliitto ry. (2020). Neuropsykiatrinen valmennus. Helsinki: Kirjapaja. 

Kero, T. & Suni, J. (2012). Autismi: Kehityksellisen neuropsykiatrisen häiriön käsikirja. Helsinki: Gaudeamus. 

Laine, M. (2008). Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. Helsinki: Gaudeamus. 

Lepola, U., Moilanen, I., & Viilo, K. (2008). ADHD: diagnosointi ja hoito. Helsinki: Duodecim. 

Niemi, L. (2014). Touretten oireyhtymä: diagnosointi ja hoito. Helsinki: Duodecim. 

Santalahti, P. (2013). Dysfasia: oppimisvaikeuksien erityispiirteitä. Helsinki: Duodecim. 

Valta, R. (2015). Oppimishäiriöt. Helsinki: Mielenterveysseura.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *